Mám přelomovou zprávu o železniční přechodové lávce pro pěší v Čáslavi. Národní památkový ústav (NPÚ) odeslal na Ministerstvo kultury ČR odborně zpracovaný návrh této historické stavby z roku 1909 k prohlášení za kulturní památku.
Informaci potvrdila vedoucí Oddělení evidence nemovitých památek (NPÚ) Středočeského kraje Šárka Koukalová, která má na věci velkou zásluhu. Podklady spolu s ní chystala i architektka Radka Neumanová a členové Iniciativy za záchranu přechodové lávky u čáslavského vlakového nádraží.
Národní památkový ústav (NPÚ) má doporučující stanoviska dvou orgánů NPÚ: Regionální komise pro posuzování návrhů na prohlášení věci za kulturní památku a Metodického centra průmyslového dědictví v Ostravě.
„Jedná se o stavbu z roku 1909. Délka příhradové konstrukce lávky je přes 120 m, má 3 pole, rozpon jednotlivých je tedy cca 40 m. Konstrukčně lávka sice není výjimečná, ale je prakticky poslední dochovaná v těchto dimenzích, čímž se výjimečnou stává,“ říká architektka Neumanová.
O tom, zda lávka půjde nakonec do šrotu, nebo bude opravdu kulturně ochráněna rozhodne až Ministerstvo kultury ČR. Podle zkušeností podobná řízení trvají rok až dva.
Iniciativa s více než 760 hlasujícími
Snahu o zachování lávky započala naše Iniciativa za záchranu přechodové lávky u čáslavského vlakového nádraží: „Nechceme, aby lávka v Čáslavi skončila ve šrotu“.
Vytvořil jsem úspěšnou anketu, sestříhal jsem speciální video ze záběrů z dronu Marka Černého. Vyzvali jsme veřejnost, aby se zapojila akcí „Vyfoť lávku“ do její záchrany.
V internetové anketě iniciativy Co s přechodovou lávkou u vlakového nádraží v Čáslavi? hlasovalo více než 760 občanů. Jejich drtivá většina – 85 % – si přeje lávku zachovat. Naší aktivity si všiml také Český rozhlas a Kutnohorský deník.
Rekonstrukce nádraží s lávkou, nebo bez lávky?
Na konci dubna začala v Čáslavi rekonstrukce více než 150 let staré nádražní budovy. Podle Správy železnic by měla skončit na jaře roku 2025.
„V Čáslavi se připravuje také celková rekonstrukce kolejiště včetně nových nástupišť a podchodu. Tyto práce by měly začít za tři roky,“ informuje státní organizace Správa železnic.
Dříve Správa železnic naznačovala, že projekt rekonstrukce čáslavského nádraží nepočítá s přechodovou lávkou. A právě kvůli tomu vznikla naše iniciativa.
Nejsme proti modernizaci vlakového nádraží v Čáslavi – souhlasíme s rekonstrukcí nádražní budovy i s modernizací nástupišť, nejsme proti vybudování podchodu. Usilujeme „jen“ o to, aby lávka byla zachována jako historicky výjimečná stavba.
Národní památkový ústav doporučuje, aby zachování lávky a jejího provozu bylo součástí zadání projektu úpravy kolejiště.
Tomáš Ouředník (Čáslav sobě)
Iniciativa za záchranu přechodové lávky u čáslavského vlakového nádraží
„Nechceme, aby lávka v Čáslavi skončila ve šrotu“
člen Komise pro kulturu, spolkovou činnost a cestovní ruch, zakladatel Máme rádi Čáslav
tomas@tomasourednik.cz, 730 666 555, mameradicaslav.cz